Bijbanaan schrijft

Mis niks van ons nieuws!
Uitstelgedrag

Uitstelgedrag aanpakken doe je zo

Wist jij dat jouw lichaam bij uitstelgedrag stresshormonen aanmaakt? Niet zo gek dus dat je door uitstelgedrag stress ervaart, piekert en je zorgen maakt. Misschien voel jij je wel minder trots op jezelf of word je onzeker over je eigen kunnen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om dit tegen te gaan. Dat jij je bewust bent van jouw uitstelgedrag en daarom deze blog aan het lezen bent is al een goed begin. De volgende stap is het aanpakken van jouw uitstelgedrag. Hoe je dit doet? Dat lees je in deze blog!

Uitstelgedrag aanpakken: overzicht 

Je hebt veel te doen en in jouw hoofd is het chaos. Herkenbaar? De meeste mensen die uitstelgedrag ervaren nemen veel hooi op hun vork. Ze rennen van school naar hun baan of zijn met veel verschillende projecten tegelijkertijd bezig. Wanneer je vervolgens geen overzicht hebt, zorgt dit voor veel onrust in je hoofd. Je gedachten vliegen alle kanten op. Het gevolg hiervan is dat je sneller afgeleid en vermoeid raakt. Ook stel je belangrijke taken uit, doordat je niet duidelijk hebt wat je nou allemaal moet doen. Het maken van een duidelijk overzicht met jouw taken zorgt voor meer rust in je hoofd. Zo kun je rustig bepalen welke taken prioriteit hebben. Schrijf elke avond de taken van de dag erna op of houd bijvoorbeeld eens een journal bij.  Een journal is een dagboek, agenda en to-do-list in één. In dit boekje kun je al je taken, deadlines, afspraken en gedachten kwijt. Hier lees je er alles over en vind je inspiratie voor jouw journal. 

Uitstelgedrag aanpakken: korte termijn doelen

Niet alleen zijn grote doelen moeilijker te behalen, ze zorgen er ook voor dat jij sneller ervoor kiest om het werk uit te stellen. Kies er daarom voor om jouw doelen in kleine stukken te hakken. “Ik ga elke dag tien minuten sporten” werkt bijvoorbeeld beter dan jezelf een uur-durende workout op te leggen. Zo houd je de drempel laag en kies je er eerder voor om aan een taak te beginnen. De ultieme weg naar een uitstelgedrag-vrij leven!

Leestip: Eat that Frog van Brian Tracy. Dit boek leert jou om de dag vaker te beginnen met een taak waar je tegenop zit. Naast het aanpakken van uitstelgedrag, zorgt dit ook voor een gevoel van voldoening en meer energie de rest van de dag. 

Uitstelgedrag aanpakken: beloof jouw deadlines aan anderen

Je spreekt met jezelf af om die opdracht aan het einde van de week af te hebben, maar een week later ben je nog steeds niet begonnen. Herkenbaar? Dan helpt het voor jou om deadlines vast te leggen. Belofte maakt schuld en dit gevoel geeft jou een zetje in de rug om aan de slag te gaan. Voor de lange termijn is dit misschien niet ideaal, maar voor nu geeft dit zeker de juiste boost. Begin met veel deadlines vastleggen en bouw het langzaam af wanneer het werkt. Zo kun jij straks zelf onafhankelijk deadlines stellen en je hier daadwerkelijk aan houden.

Deze tips hebben wij voor je bedacht, maar jouw uitstelgedrag aanpakken moet je toch echt zelf doen. Probeer deze tips eens uit en ga na een aantal weken na hoe jouw uitstelgedrag is veranderd. Zoals Nike zou zeggen: Just do it!